طی 30 سال اخیر برنامه‌ای برای حمایت از هنرهای سنتی نداشته‌ایم

عضو هیئت علمی گردهمایی گنجینه‌های از یاد رفته هنر ایران گفت: طی 30 سال اخیر هیچ برنامه‌ای برای حمایت از هنرهای سنتی کشور نداشته‌ایم و به همین دلیل برخی از این هنرها رو به زوال نهاده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس، اولین سخنرانی در گردهمایی «گنجینه‌های از یاد رفته هنر ایران» به سخنرانی حسین یاوری عضو هیئت علمی‌ و داوری گردهمایی "گنجینه‌های از یاد رفته هنر ایران" اختصاص داشت که در مقاله خود تحت عنوان "چرا هنری از یاد می‌رود؟ به دلایل زوال برخی از این هنرها پرداخت.
وی انطباق تولیدات و آثار هنری با معیارها وخواست روز مردم را یکی از عوامل مهم در رونق هنرهای سنتی در دوران گذشته دانست و عدم تبلیغات مؤثر و معرفی درست هنرهای سنتی را یکی از دلایل مهم رو به زوال رفتن هنرهای سنتی عنوان کرد.
وی افزود: اگر هنر و تولیدات هنری مطابق با مقتضیات زمان، تبلیغ نشوند و زمینه‌های کاربردی آنها بازگو نشود، کالاهای دیگری جایگزین آنها می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه وظیفه حفاظت از هنرهای سنتی را وظیفه نهادهای فرهنگی کشور دانست و گفت: حمایت از هنرهای سنتی که تبلور عینی و تجلی فرهنگ، هنر و تمدن هر سرزمین است و نیز حمایت از استادان و هنرمندان به عنوان گنجینه‌های زنده بشری، بر عهده نهادهای فرهنگی است.
یاوری، با انتقاد از تبلیغ مواد مصرفی در تلویزیون گفت:برنامه‌های تلویزیون، سرشار از تبلیغ مواد مصرفی است و در هیچکدام از این برنامه‌ها نمونه‌ای از هنر سنتی ما وجود ندارد. همه این‌ها باعث شده که جوانان ما، رغبتی به آموختن هنرهای سنتی ندارند.
یاوری تصریح کرد:در ظرف این 30 سال اخیر، هیچ برنامه‌ای برای حمایت از هنرهای سنتی نداشته‌ایم و هیچ حساسیتی برای حفظ هنرهای سنتی خودمان نیز نداریم.
یاوری همچنین عدم اعتقاد مدیران به هنرهای سنتی در برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی را یکی دیگر از دلایل زوال هنرهای سنتی برشمرد.
در بخش دیگری از این نشست، "حسین زمرشیدی" درباره معماری ایران مقاله‌ای ارائه کرد و معماری ایران را فخر معماری عالم خواند.
در ادامه این نشست مقالاتی تحت عنوان شیرسنگی، مینای صائبین و هنر نقاشی کاشی در دوره قاجار از سوی علی و عباس قنبری، مرضیه محب و‌هادی سیف مورد بررسی قرار گرفت.




دیدگاه‌ها و نظرات