گزارشی از روزهایی سردی که با هنرهای تجسمی همراه شده‌اند

گالری‌ها و موزه‌های تهران این روزها با نقاشی، عکس و مجسمه همراه شده‌اند . دوسالانه‌ی نقاشی معاصر ایران نگارخانه‌های صبا را دربر گرفته، خانه‌ی هنرمندان را نقاشی، عکس و حجم و موزه‌ی هنرهای معاصر تهران در تدارک نمایشگاه بزرگی از عکس‌های ایران است که "چشم درون" نامگذاری‌اش کرده‌اند . نخستین اکسپوی عکس ایران به هتل استقلال و دومین نمایشگاه هفت نگاه به نگارخانه‌ی اصلی فرهنگسرای نیاوران، رفته‌اند ...

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا ) ، گالری خاک آخرین برپایی نمایشگاه‌های سالانه‌اش که به هنرمندان مدرنیست و پیش‌گام در عرصه‌ی نقاشی اختصاص داده است .
در این نمایشگاه گروهی 15 اثر نقاشی شیرین اتحادیه، بابک اطمینانی، رعنا فرنود و بهرام دبیری با سبک آبستره و فیگوراتیو به دیوار می‌رود .
این نمایشگاه دربر گیرنده جدیدترین آثار این هنرمندان و در ابعاد بزرگ است که امروز جمعه 26 بهمن‌ماه از ساعت 17 در گالری خاک واقع در خیابان شریعتی، دوراهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا، شماره‌ی یک، گشایش می‌یابد .
فریده فرزانه - ویلونیست و هنرمند نقاش 43 ساله -، حدود 40 حجم و مجسمه با تکنیک سیپورکس در ابعاد بین 60در50 و 20در30 عرضه می‌کند .
او از سال 1380 تاکنون در زمینه مجسمه جنسیت‌های مختلفی همچون گل و گچ را امتحان کرده و حدود یک‌سال است که بر این شیوه که درآوردن حجم با کندن و تراشیدن روی قطعات سیپورکس (سیمان سبک) کار می‌کند .
نمایشگاه کارهای وی تا هفتم اسفندماه سال جاری در گالری افرند واقع در خیابان جهان‌آرا، خیابان نوزدهم، شماره‌ی 48 برپاست .
از امروز تا 15 اسفندماه سال جاری هم نمایشگاه چاپ دستی - کالکوگرافی - مهرداد ختایی در گالری اثر برپاست .
وی تاکنون 7 نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور برگزار و در بیش از 30 نمایشگاه گروهی و بی‌ینال داخلی و خارجی شرکت کرده است .
روان‌کاوی عمیق‌تر اشیا و اشخاص، به‌کارگیری عناصر نامتعارف اما آشنا و توجه به طبیعت بی‌جان که در آثار گذشته‌ی ختایی جایگاه چندانی نداشته است ویژگی های این آثار است .
مهرداد ختایی باور دارد، هم‌سفرگی عناصری از گذشته در فضای اکنون – عناصر بسیار ساده و روزمره زندگی ساده و در عین حال پیچیده ما که در هر خانواده‌ای وجود دارد – بازی فضاهای تهی به‌منظور ایجاد پرسش در ذهن، چون جنونی است که در درون رخنه می‌کند و هجومی بی‌لگام برای تسخیر آدمی دارد ."
نگارخانه‌ی اثر در خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبه‌روی خانه هنرمندان، شماره 13 واقع است .
اما گالری هما هم از امروز میزبان نقاشی‌های مسعود سعدالدین - هنرمند ایرانی مقیم آلمان است .
در این مجموعه 20 اثر از نقاشی‌های جدید سعدالدین به‌نمایش درآمده که تا ششم اسفند‌ماه جاری از ساعت 10 تا 13 و 15 تا 19 برپاست .
سعد‌الدین بیش از 30 نمایشگاه انفرادی و نمایشگاه‌های متعدد گروهی در ایران و خارج از کشور برپا کرده است .
او هنرمند نقاشی است که از سنت نقاشی آلمان آمده است. هنرمندی که با سنت هانیبال آغاز کرد و در ادامه مسیر هنری‌اش به غرب اروپا مهاجرت کرده و حالا مضامین آثارش را از زندگی دور و درازش در غربت به ارمغان آورده است. موضوع آثار سعدالدین، انسان امروزی است. انسانی با همه سرگشتگی‌های یک نقاش! او در بازگشتش به ایران بخشی از دغدغه‌هایش را به نمایش درمی‌آورد .
و اما تازه‌ترین نقاشی‌های درونی و ایرانی "دلبر شهباز " در تهران نمایش داده می‌شوند .
نمایشگاه آثار این بانوی هنرمند نقاش از 27 بهمن تا دوم اسفندماه سال‌جاری در گالری لاله تدارک دیده شده است و مضمونی عرفانی و شرقی دارند .
آثار شهباز با تکنیک‌های مختلفی ارایه شده که رنگ روغن، مرکب، آکرلیک، و ترکیب مواد را شامل می‌شوند .
این دومین نمایشگاه انفرادی و بیست‌و‌یکمین نمایشگاه گروهی "دلبر شهباز" است که در جریان برپایی آن، 25 نقاشی در ابعادی متفاوت را که حاصل سال‌های 84 تا 86 اوست، ارایه می‌شوند . نمایشگاه یادشده عنوان ندارد، اما بیشتر تابلوهایش به‌نام "سفر خیال " اسم‌گذاری شده‌اند .
گالری لاله در خیابان فاطمی، جنب هتل لاله واقع است.

دیدگاه‌ها و نظرات