نوگل مظلومی دقیقا" هزار و سیصد و شصت ساعت و بیست و یک دقیقه، صرف تکمیل طراحی های چشم گیر و نیرومند این مجموعه نموده. این رفتاری دیرینه است؛ بازپرداختن به سنت طراحی با قلم و مرکب که همیشه مورد توجه هنرمندان ایرانی بود و ریشه های آن به دوره ایلخانی باز می گردد. طی قرون متمادی، هنرمندان ایرانی در خلوت خود تصاویر حیرت آور و جذابی از دنیائی شگفت آور خلق کرده اند که عکس العمل به خشونت، آشوب و محرومیتهائی بوده که به نظر می رسد همیشه بخشی از زندگی روزمره بوده و هستند
این هنرمند جوان به دغدغه مرگ و نیستی می پردازد و برای کاتالوگ نمایشگاه می نویسد: مرگ بازگشت به تهی ست. چرا تهی را میپسندم؟ از آن جهت که ذهن ما فرای زندگی را متصور نیست. پیش و پس زندگی، آنجا که توان تصورش بر ما پوشیده است، تهی است. مرگ همان تهی بیکران است که زندگی در فواصلش ایجاد میشود. مرگ چیزی نیست که انجام یا واقع شود. مرگ از هرگونه فعلی عاریست. مرگ در حالی که از هرگونه فعلی عاریست تمامی افعال را نیز در برمیگیرد، زیرا که مرگ زندگی را در برگرفته است. در حقیقت آنچه که واقع میشود زندگیست. اینگونه، مرگ هم زندگی است و هم نیست.
در این طراحی های خارق العاده، هنرمند زندگی و زیبائی را از قعر خیرگی به مرگ، بیرون می آورد. در خطوط او موسیقی جریان دارد و توازنی برقرار است که چشم نواز و تسکین دهنده است. از خاکستر ققنوس بر می خیزد که گفته شده آگاه به اسرار این جهان و آن دنیای دیگر است. از نیستی بیرون می آید تا دوباره زندگی و اعجاز بسازد و به آتش فرو می رود تا پاکیزه تر بازگردد. و این اشارتی است به خاصیت خودساختن و بازساختن هنر ایرانی که منشا" قدرت و ماندگاری آن است؛ هنرمندانی که شجاعانه به مواجهه هراسهای شخصی و جمعی می روند و از سطح توقعات عادی گذر می کنند و پیروز باز می گردند، هربار مقتدرتر، هربار تواناتر
*(شنبه 16 اسفندماه استثنا" گالری تعطیل خواهد بود)