ابراهیم حقیقی

دنیای بزرگ آیینه‌ها رهایم نمی‌کند/ شاید سراغ سعدی بروم

ابراهیم حقیقی از پروژه عکاسی خود که ۶ سال طول کشیده است و اینکه حدود ۱۰۰۰ قطعه عکس در این مدت گرفته است گفت و بیان کرد که تصاویر غریب و تازه ای از کثرت و تکرار آیینه ها بدست آورده است.

ابراهیم حقیقی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نمایشگاه عکس خود با عنوان «ایران در آیینه» که قرار است ۲۱ فروردین در گالری شیرین به نمایش گذاشته شود، گفت: این پروژه از ۶ سال پیش و با عکاسی از کلوت کرمان شروع شد. البته من پیش از آن هم از کلوت عکاسی کرده بودم اما این بار خواستم رفتار متفاوتی را در عکاسی خود داشته باشم.

وی ادامه داد: من آن زمان برای عکاسی همراه خود آیینه بردم و آیینه ها را در اشکال حجمی مکعب، مربع، مستطیل و... درآوردم. بعد از آن فکر دیگری در ذهنم شکل گرفت و آن این بود که آیینه ها را به شکلی مجزا در برابر دوربین گرفتم.

بازتاب سوژه عکاسی در آیینه

این گرافیست و طراح ایرانی درباره کار با آیینه در عکاسی بیان کرد: ما همیشه به شکلی مستقیم از سوژه خود عکاسی می کنیم و این بار قرار است سوژه را از داخل آیینه ببینیم و این بازتاب سوژه از آیینه ترکیب و رویت تازه ای در عکاسی است.

حقیقی که حدود ۶ سال است مشغول عکاسی با استفاده از آیینه هاست، یادآور شد: در ادامه این عکاسی ها بعد از چندی رفتار دیگری را به شیوه خود اضافه کردم که در آن دوستان همسفری را با خود همراه کردم و آیینه ها را به دست آنها دادم و بعد بازتاب آیینه ها در آیینه ها را در مکان های مختلف عکاسی کردم که باعث بوجود آمدن تکرارهایی در تصاویر عکاسی شد.

عضو انجمن بین المللی طراحان گرافیک بیان کرد: در سال چهارم تعدد آیینه ها را در کارم وارد کردم که در آن اتفاقات تازه تری رخ داد. همچنین در سال پنجم نیز در کنار آیینه ها ورقه های رفلکس رنگی را قرار دادم و این رنگ ها را بنا به ترکیب بندی موقعیت و مکانی که عکس ها را گرفته ام به کار می بردم. به طور مثال هنگام عکاسی از کاشی کاری های مسجد شیخ لطف الله از رنگ های زرد و فیروزه ای استفاده کردم و یا در عکاسی از بعضی کاشی کاری های معماری و سنتی از رنگ های آبی استفاده کردم. 

آیینه ما را با معانی تازه تری رو به رو می کند

این گرافیست برجسته ایرانی درباره نگاه جدیدی که با این شیوه عکاسی بوجود می آید، عنوان کرد: ما تصاویر و شاهکارهای سنتی را همیشه بلاواسطه از طریق دوربین می دیده ایم اما این بار آیینه نیز در این تصاویر موثر واقع شده است. 

وی ادامه داد: البته استفاده از آیینه اگرچه شیوه ای متفاوت است اما می توان گفت به کارگیری یک سنت ایرانی است چراکه آیینه کاری یکی از سنت های قدیمی و غریب ماست که نمونه های شاهکار آن در حرم مطهر امام رضا (ع) و کاخ گلستان موجود است که نهایت تجرید و آبستراکسیون را می رساند. استفاده از آیینه و بازتاب اشیا در آیینه که مفهوم نور را هم دستخوش تغییر قرار می دهد ما را با معانی تازه تری رو به رو می کند. 

حقیقی همچنین به کاربرد معانی مختلفی از آیینه در فرهنگ ایرانی اشاره و بیان کرد: استفاده از آیینه در هنر میراثی است که از دیرباز در هنر ما وجود داشته است. به طور مثال ما در ادبیات و شعر خود نیز نمونه های زیادی از آن را دیده ایم. مولانا قصه ای دارد که در آن چینیان و رومیان قرار است به دستور سلطان مسابقه ای را برگزار کنند و هر کدام به نحوی که بینشان پرده ای کشیده شده است تا کار یکدیگر را نبینند تصویری را بر دیوار نقاشی کنند. در این مسابقه چینیان سطح دیوارها را صیقلی می کنند تا تصویرهای نقاشی شده هنرمندان رومی بر آن تجلی پیدا کند و همچون آیینه ای در آن منعکس شود. بنابراین آیینه در فرهنگ ایرانی مفهومی فلسفی و ایرانی دارد.

شاید در حدود ۱۰۰۰ قطعه عکس گرفته باشم

این عضو انجمن تصویرگران کتاب کودک درباره ویژگی های عکس های خود تصریح کرد: وقتی دو آیینه را روبروی یکدیگر می گذاریم این دو آیینه یکدیگر را بی نهایت تکثیر می کنند که این کثیر هم از معانی فلسفی در فرهنگ ما بوده است. 

حقیقی در ادامه درباره تعداد عکس هایی که در این ۶ سال گرفته است و منتخب آنها که قرار است در گالری شیرین به نمایش گذاشته شود بیان کرد: من واقعا نمی دانم که در این مدت چه تعداد عکس گرفته ام شاید در حدود ۱۰۰۰ قطعه عکس باشد با این حال از میان آنها ۲۴ عکس در ابعاد بزرگ در حال آماده شدن است که به نمایش گذاشته می شود.

وی درباره آغاز کار خود در این شیوه و مکان های مورد نظرش توضیح داد: من سفرهای خود را از طبیعت شروع کردم و ابتدا به دنبال بازتاب طبیعت در آیینه بودم و بعد معماری ایرانی و سنتی و خود آیینه کاری به عکس هایم وارد شد. درواقع ابتدا تنها می خواستم آب، آفتاب، آسمان و زمین و جابجایی آنها را در آیینه ببینم اما وقتی به معماری سنتی رسیدم از تکثیر  آیینه ها و رنگ ها در آیینه ها تصاویر غریب تری به دست آوردم و حالا احتمال دارد که عکس های طبیعت را از این مجموعه سنتی جدا کنم و جداگانه به نمایش بگذارم. 

خط نگاره های اشعار سعدی پروژه بعدی

حقیقی اضافه کرد: شاید تنها عکس های کلوت کرمان که کار عکاسی خود را در ۶ سال پیش از آنجا شروع کرده ام در این مجموعه نمایش دهم و خالی بودن طبیعت در کلوت را در آیینه ها به نمایش بگذارم.

این طراح و گرافیست در پایان درباره پروژه بعدی خود نیز عنوان کرد: پروژه دیگری در ذهن دارم که در ادامه خط نگاره های قبلی من است که این بار می خواهم خط نگاره هایی از اشعار سعدی را شروع کنم و احتمالا دو سال وقت مرا بگیرد البته باید ابتدا از این پروژه عکاسی فارغ شوم چون آیینه دنیای بزرگی است که شاید فعلا مرا رها نکند.

دیدگاه‌ها و نظرات