خدا در روستا - نقاشی فضای باز در روستاهای ایران

طرح اجرای نقاشی زنده فضای باز در روستاهای ایران اولین بار زمانی به مرحله اجرا رسید که به عنوان یک پیش طرح همیشه در ذهنم بود که چه کنیم تا نقاشی را از نگارخانه ها و موزه ها وارد مردم کنیم.

خدا در روستا
اجرای نقاشی فضای باز در روستاهای ایران
23/1/87 لغایت 25/12/87


مقدمه:
طرح اجرای نقاشی زنده فضای باز در روستاهای ایران اولین بار زمانی به مرحله اجرا رسید که به عنوان یک پیش طرح همیشه در ذهنم بود که چه کنیم تا نقاشی را از نگارخانه ها و موزه ها وارد مردم کنیم. چیزی که همیشه مشهود است پس از برگزاری نمایشگاه های هنری عده ی بخصوصی از یک رویداد هنری استقبال می کنند و مابقی بیشتر از طریق جراید و صدا و سیما با خبر می شوند که باز هم در نظر بگیریم برای عده ای خاص که این طور برنامه ها را دنبال می کنند خوشایند است. ولی تا کنون نتوانستیم یک برنامه ی فرهنگی و به خصوص هنری را در سطح مردم و آن هم مردم روستاهای ایران به اجرا درآوریم. البته در تاریخ هنر بارها و بارها این اتفاق افتاده است و هنرمندان برای بیان تازه هنری خویش در زمان های مناسب برنامه های هنری را در بین مردم شهر نشین به اجرا در می آوردند و تا به امروز هم در مناسبت های خاص این روند ادامه دارد.
البته این اتفاق ها به شکل مطلوبی در کشور ما دیده نشده است و تاثیر چندانی هم در اجتماع نداشته است. طرح نقاشی فضای باز یا همان اجرای زنده نقاشی توسط عده ای از زن و مرد، پیر و جوان و کودک و نوجوان در روستاهای ایران تا آنجا که سواد بنده قد می دهد در کشور انجام نشده است چرا که این طرح برای اولین بار می باشد که در کشور به اجرا در می آید و به دلایل زیر می توان به منحصر به فرد بودن آن و اجرای صحیح آن خوشبین بود..
اولا: این طرح در روستاهای ایران به اجرا در می آید و با اطلاع رسانی دقیق می توان تعداد روستاهای زیادی را وارد این طرح نمود و از این بابت می توان به دید ملی به این طرح نگاه کرد و ما در شروح این طرح ، حداقل 30 روستا را به صورت نمادین در جای جای ایران انتخاب کرده و بعد از آن می توان با حمایت دولت و دستگاه های ذیربط آنرا در کل کشور گسترش داد.
دوما: موضوعی که برای طرح انتخاب شده است نیز یک موضوع جالب و در خور توجه می باشد،« خدا در روستا ». این موضوع به علت گستردگی و همگانی بودنش، ناب بودنش و همچنین بردن آن بین روستاییان باعث شور و شعف آنها خواهد شد و خیلی زود تر از آنچه بخواهیم می توان برای یک بیان آنی البته در طول یکسال در سراسر کشور به نتیجه برسیم
سوم اینکه ما هنوز نتوانستیم در عرصه ی تجسمی و فعالیت های فرهنگی کاری در روستاها انجام دهیم و از این همه استعداد های بالقوه به نحو احسن استفاده نماییم. باتوجه به تاریخ یکساله این طرح که از 23/1/87 تا 25/12/87 ادامه دارد می توان به کشف استعدادهای جوان امیدوار بود و با این حرکت ملی می توان فرصت خوبی به نسل جوان و البته روستاییان عزیز داد تا بهتر بتوانند در این امر بزرگ سهیم گردند.
ما امیدواریم که با تکیه بر جوانان عزیز و حمایت اشخاص حقوقی و حقیقی و همچنین مراکز فرهنگی و هنری و راس آن دولت به نتایج قابل قبولی در کل کشور برسیم و آنرا به مرحله ظهور برسانیم. ما امیدواریم که این طرح می تواند در سطح جامعه جهانی مطرح گردد و برای اولین بار یک کار بزرگ فرهنگی بویژه در راستای ارزش های والای ایران اسلامی قدم برداریم. ما امیدواریم که با اجرای این طرح به یک امکان جهانی تبدیل گردیم و در نتیجه باعث یک تحول عظیم در عرصه ی هنرهای تجسمی شویم.

اهداف:
- ایجاد تعامل و تبادل فرهنگی در روستاهای ایران
- تقویت و توجه به استعدادهای جوان در روستاها
- بکار گیری توان و استعدادهای روستاییان در هنرهای تجسمی و ایجاد انگیزه در قشر جوانان و نوجوانان
- نمایش یک گردهمایی بزرگ تجسمی بویژه نقاشی در روستاهای ایران
شرایط طرح:
- نقاشی در فضای باز و در روستاهای ایران برگزار می شود
- موضوع نقاشی « خدا در روستا » می باشد
- ابعاد نقاشی باید 50 در 70 سانتی متر باشد
- تکنیک اجرای نقاشی آزاد می باشد ولی بهتر است که حدالامکان با گواش اجرا گردد
- تمام گروه های سنی می توانند در این گردهمایی یکساله شرکت نمایند
- در پایان اجرای نقاشی در هر روستا سند « عکس و فیلم » همراه با آثار به اجرا درآمده به دبیرخانه تحویل گردد
- همچنین در پایان طرح از میان آثار خلق شده تعداد کثیری را جهت شرکت در نمایشگاه انتخاب نموده و در جای جای ایران به نمایش خواهیم گذاشت
- علاقه مندان می توانند با اطلاع رسانی در بین روستاهای خود مدیریت این پروژه را بعهده بگیرند و در پایان طرح به دبیرخانه ملحق گردند
- علاقه مندان و هنرمندان می توانند آثارشان را نیز به صورت انفرادی به دبیرخانه ارسال نمایند.

شروع طرح:
این طرح از 23 فروردین سالجاری در 10 روستاهای ساری کلید می خورد و در دیگر روستاهای ایران تا تاریخ 25/12/87 ادامه خواهد داشت. تا کنون بیش از 20 روستا از استانهای مازندران، خراسان، تهران، کرمان، بزد و گلستان به ما پاسخ مثبت داده اند
نحوه اطلاع رسانی:
با توجه به اهمیت طرح و اجرایی کردن طرح می طلبد تا اطلاع رسانی درستی در سطح کشور داشته باشیم و به همین جهت باید ازدستگاه های اطلاع رسانی دولتی و خصوصی کمک شایانی بگیریم و از اهمیت طرح آنها در واقع مطلع سازیم و در نهایت بتوانیم به نتیجه مطلوب طرح برسیم.
همچنین برای نمود این طرح در سطح جهانی می طلبد تا در حین اجرای طرح و نمایش قابل قبول آن اطلاع رسانی خوبی را داشته باشیم.
بیشترین اطلاع رسانی که تا به امروز صورت گرفته از طریق خبرگزاری های ایران بوده که در آینده به جراید و صدا و سیما جمهوری اسلامی نیز جهت اطلاع رسانی صورت می پذیرد.
آدرس دبیرخانه:
قائمشهر / خ ساری / روستای کوتناء / مشمولی / کد پستی 44464-47681
تلفکس 3261974 – 0123 / 09112170475
این طرح با همکاری گروه هنری llll و گروه نقاشی حجم سبز مازندران در سطح کشور انجام می گیرد.

اجرای طرح نقاشی در فضای باز که بصورت همگانی در روستاهای ایران در فروردین ماه سالجاری آغاز می گردد مورد استقبال عمومی مردم در روستاها قرار گرفت و در تاریخ 23/1/87 اولین اجرای آن در 10 روستای فرح آباد ساری همزمان افتتاح می گردد. این طرح از ساعت 9 صبح روز جمعه 23/1/87 آغاز می شود و به مدت 3 ساعت جوانان و نوجوانان روستاهای ساری با موضوع « خدا » برگ های سپیدشان را نقاشی می کنند. ادامه ی این طرح نیز در 7 روستای قائمشهر در بخش ارطه در تاریخ 30/1/87 پیگیری می گردد.
این طرح در شروع خود با 17 روستا آغاز می شود و اگر مردم و مسئولین امر حمایت خود را به نحو احسن از این فعالیت همگانی داشته باشند می توانیم این طرح را در طی یکسال به صد روستا برسانیم که در نوع خود بی نظیر خواهد بود.
همچنین این طرح در اردیبهشت ماه در روستاهای بم و دماوند نیز با مدیریت خانم مریم معروفی و مهدی بهار به اجرا در خواهد آمد


دبیر و مجری طرح: جلال الدین مشمولی کوتنایی
شورای سیاست گذاری: جلال الدین مشمولی کوتنایی / مهدی بهار / محمد صباغ / مریم معروفی
مسئول روابط عمومی: افشین ایمانی
اعضای اصلی اجرای طرح: محسن اسراریان / سحر علینژاد / مهیار داداشی / حمید اسدزاده / محمد تاجیک
اعضای هنرمندان طرح: مریم ابراهیم پور/ نسیم اکبرپور / مهدی محمدیان / مهیار محمدی / سارا آریافر / سمیه زمانی / محبوبه جباری / آرام کاکویی / سحر بوستانی / مریم محمودی / حامد مشمولی / میر کریم محمدی / جواد هاشمی/ علی رستگار/ اسماعیل رودباری / سکینه قنبری / سمیه حمزه / محمد کیامقدم
مسئولین اجرایی در روستاهای فرح آباد ساری: عباس یزدان پناه / یاسر یزدان پناه / میرکریم محمدی
مسئولین اجرایی در روستاهای ارطه قائمشهر: آرمان فتحی / داوود اصغر زاده
مسئولیت اجرایی روستاهای بم : مریم معروفی
مسئولیت اجرایی روستاهای دماوند : مهدی بهار

http://khoda-rosta.blogfa.com

دیدگاه‌ها و نظرات