اولین دوسالانه بین المللی عکس جهان اسلام

اولین دوسالانه بین‏المللی عکس جهان اسلام با طراحی و سیاست‌گذاری فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی در مؤسسه فرهنگی-هنری صبا برگزار می‌شود.

اولین دوسالانه بین‏المللی عکس جهان اسلام با طراحی و سیاست‌گذاری فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی در مؤسسه فرهنگی-هنری صبا برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی-هنری صبا، وابسته به فرهنگستان هنر، این نمایشگاه با هدف ایجاد جریانی گسترده و فراگیر در عرصه عکس جهان اسلام، شناسایی هنرمندان عکاس مسلمان یا علاقه‌مند به ثبت جلوه‏های حیات فردی و جمعیجوامع اسلامی در سراسر دنیا، برگزارمی‌شود. همچنین با برگزاری این نمایشگاه تشکیل آرشیو بزرگ و بانک اطلاعاتی جامع عکس و زمینه سازی تبادل تجربیات و انتقال افکار عکاسان جهان اسلام به یکدیگر در نخستین گام عملی خود با موضوع «خانواده مسلمان» قدم به عرصه می‌نهد. این انتخاب از آن جهت صورت گرفت که در جوامع اسلامی «خانواده» مهم‌ترین، و بنیادی‌ترین خاستگاه و رکن و بستر انتقال و توسعه فرهنگ، تجربه، تعلیم و تربیت، اخلاق و ارزش‌های اجتماعی و اصلی‌ترین نهاد جمعی محسوب می شود.
همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد اولین دوسالانه با ساماندهی و مدیریت مطلوب، طراحی و تعیین دورنمایی مشخص و برنامه‌ای بلندمدت، با استقبال بی سابقه عکاسان از سراسر جهان روبرو شد که برای نخستین تجربه، موفقیتی دور از انتظار به شمار می‌رود. حضور چهل کشور دنیا در این گردهمایی، افزون بر آنکه بر شکوه و اعتبار این دوسالانه می افزاید، سطح انتظار و توقع ما را نیز از آن بالاتر می برد و همت و مسئولیت پذیری و اندیشه ورزی مضاعفی می طلبد تا جایگاه آن را به سطح موردنظر ارتقاء بخشیم.

از این چهل کشور مجموعاً 6150 اثر به دبیرخانه دوسالانه ارسال شد. هیئت انتخاب آثار، به بررسی تمامی آثار پرداخت و 150 تک عکس و 31 مجموعه عکس را برای راهیابی به نمایشگاه برگزید.

نمایشگاه اولین دوسالانه بین‌المللی عکس جهان اسلام روز دوشنبه 16 اردیبهشت رأس ساعت 17 با حضور مسئولان فرهنگی-هنری و هنرمندان کشورمان و نیز عکاسان خارجی در مؤسسه فرهنگی-هنری صبا گشایش خواهد یافت. همچنین روز 18 اردیبهشت ماه مراسم سخنرانی و نشستی با حضور میهمانان خارجی دوسالانه در محل دانشگاه هنر برگزار خواهد شد. مؤسسه صبا در طول برپایی نمایشگاه دوسالانه، همایش‌ها و میزگردهای تخصصی و پژوهشی خود را نیز با بحث و گفتگو درخصوص ابعاد مختلف عکاسی جهان اسلام برپا می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات