چهارمین نمایشگاه تایپوگرافی ایرانی افتتاح می شود

نمایشگاه شاهنامه فردوسی؛ چهارمین نمایشگاه تایپوگرافی ایرانی، توسط "رنگ پنجم" برگزار می شود...

نمایشگاه شاهنامه فردوسی؛ چهارمین نمایشگاه تایپوگرافی ایرانی، توسط "رنگ پنجم" برگزار می شود.
این نمایشگاه از ۱۹ خرداد  در نگارخانه ی ممیز خانه ی هنرمندان ایران افتتاح می شود و تا ۲۳ خرداد ماه ادامه خواهد داشت .
همچنین رنگ پنجم به پاس تلاش هایی که زنده یاد حسین عبدالله زاده حقیقی، طراح قلم زر انجام داده است به معرفی او می پردازد، و نمایشگاهی از گزیده ی آثار طراحان گرافیک با قلم فوق را در جنب چهارمین نمایشگاه تایپوگرافی ایرانی به نمایش می گذارد.
این  نمایشگاه از ۱۹ تا ۲۳ خرداد ماه ۸۷ در موزه هنرهای معاصر اصفهان و از ۱ تا ۶ تیر ماه در نگارخانه ی میرک مشهد به نمایش در خواهد آمد.

برگزاری نمایشگاه های تایپوگرافی ایرانی از اولین ایده هایی بود که پس از شکل گیری رنگ پنجم مطرح شد.
در سال هایی که انرژی دوباره به طراحی گرافیک ایران به دلایل مختلف سیاسی و اجتماعی و به وجود آمدن فضائی باز تزریق گردید و چندین نسل از طراحان در کنار هم کارهایشان را به نمایش گذاشتند.
در این شرایط بود که اولین نمایشگاه تایپوگرافی ایرانی با عنوان «بوف کور»، به مناسبت صدمین سال تولد صادق هدایت طرح ریزی و اجرا شد. این نمایشگاه اولین قدم جدی برای گردهمایی چندین نسل از طراحان بود و محرکی شد برای آینده و طراحان جوان و جوان تر و نه شاید برای طراحان قدیمی!
کارها بدون ارزشیابی در گالری سیحون به نمایش درآمد. کارهای ارائه داده شده دارای فراز و نشیب های فراوانی بود ولی شروعی مؤثر بود برای تایپوگرافی ایرانی.
دومین نمایشگاه با فضایی کاملاً متفاوت به «مولوی»، اشعار و جهان بینی او اختصاص داشت که در خانه ی هنرمندان به نمایش درآمد.
به خاطر سیل حضور طراحان جوان، آثار رسیده از لحاظ کیفی ارزشیابی شد و نتیجه، مجموعه ای شد از دو گونه کار تایپوگرافی که با استفاده از تایپ ـ خوشنویسی یا دست نوشته طراحی شده بود.
«ضرب المثل های ایرانی»، گزینه ی سوم رنگ پنجم بود که علاوه بر نمایش در گالری تهران، بطور همزمان در اصفهان و شیراز نیز به نمایش درآمد. آثار راه یافته به نمایشگاه، برآیند تجربه ی دو دوره قبل طراحان شرکت کننده و نشانگر تلاش های آنان در رسیدن به یک اثر تایپوگرافی صرف و نزدیک شدن به معنای ضرب المثل ها بود، که علاوه بر ارزشیابی آثار، دو حرکت دیگر نیز طرح شد. اینکه برای کشف استعدادهای جوان، و جستجوهای نو در تایپوگرافی، سه نفر برگزیده  معرفی شود و دوم اینکه نمایشگاه جنبی در کنار نمایشگاه ضرب المثل ها برگزار گردد، که اختصاص به آثار بهزاد گلپایگانی ـ به دلیل ویژگی های خاص آثارش ـ داشت.
چهارمین نمایشگاه تایپوگرافی ایرانی با موضوع «شاهنامه» در شرایطی برگزار می گردد که تجربه ی برگزاری سه دوره ی قبل، پشتوانه ای است و آثار پخته تر و از لحاظ کیفی در سطحی بهتر را می طلبد.

همچنین رنگ پنجم تصمیم گرفت تا به پاس تلاش هایی که زنده یاد حسین عبدالله زاده حقیقی، طراح قلم زر انجام داده است به معرفی او بپردازد، و نمایشگاهی از گزیده ی آثار طراحان گرافیک با قلم فوق را در جنب چهارمین نمایشگاه تایپوگرافی ایرانی بپردازد.

دیدگاه‌ها و نظرات