• 021-88014857, 021-77650781
  • تلگرام: 09302280373
  • eshop@negarkhaneh.ir

فروشگاه
بررسی و خرید آنلاین

موسیقی نواحی ایران ۴

موسیقی نواحی ایران ۴
موسیقی تالش

کد کالا: 1932
گردآوری٬ضبط و متن: آرمین فریدی هفت خوانی آنچه از موسیقى تالش امروز به دست ما رسیده، شاید یکى از کهن‏ترین و دست‏نخورده‏ترین انواع موسیقى سرزمین ایران است. با این وصف در قرن‏هاى اخیر با هجوم سیل‏آساى فناورى‏هاى نوین و غافلگیرى قومى در جذب این پدیده با حفظ ارزش‏ها، و مهاجرت گسترده‏ى اقوام دیگر (ترک‏ها، کردها، گیلک‏ها و...) به این منطقه بخشى از موسیقى تالش آسیب دیده و نابود گشته است.
برای کسب اطلاع از موجودی تماس بگیرید:
02188014857, 02177650781

گردآوری٬ضبط و متن: آرمین فریدی هفت خوانی
آنچه از موسیقى تالش امروز به دست ما رسیده، شاید یکى از کهن‏ترین و دست‏نخورده‏ترین انواع موسیقى سرزمین ایران است. با این وصف در  قرن‏هاى اخیر با هجوم سیل‏آساى فناورى‏هاى نوین و غافلگیرى قومى در جذب این پدیده با حفظ ارزش‏ها، و مهاجرت گسترده‏ى اقوام دیگر (ترک‏ها، کردها، گیلک‏ها و...) به این منطقه بخشى از موسیقى تالش آسیب دیده و نابود گشته است. با عنایت به این مسئله موسیقى تالش را مى‏توان در هفت منطقه‏ى زیر بررسى کرد:

۱ . شفت و فومنات: موسیقى تالشى در مناطق تالش‏نشین فومنات و شفت تأثیرات موسیقى گیلى و گالشى (موسیقى شرق گیلان) را نشان مى‏دهد و هرقدر از جنوب به سمت شمال این مناطق بیاییم و به کوه نزدیک شویم اصالت و تازگى موسیقى تالشى قدرت بیشترى مى‏یابد.   
۲. ماسال و شاندرمن: از مناطق شاخص و داراى شیوه‏ى ویژه در موسیقى تالش‏اند.
۳. رضوانشهر پونل، خوشابَر و...: موسیقى این ناحیه بین مناطق تالش ایران حالت مرکزیت دارد و ارتباط خود را با مناطق شمالى و جنوبى حفظ کرده و از شیوه‏هاى شاخص است.
۴. پره‏سر و اسالم: شیوه‏اى شاخص و متفاوت در موسیقى دارد و تأثیرات مذهبى عرفانى اهل تسنن و دراویش نقشبندیه در آن مشهود است.
۵. کرگانرود (هشتپر و...): داراى شیوه‏ى مشخصى‏ست که در سایر نواحى کمتر شناخته شده است. در منطقه‏ى شهرنشین زبان و موسیقى ترکى نفوذ کرده است ولى در روستاها و کوه‏ها موسیقى تالشى، به‏خصوص بخش سازى هنوز قدرت دارد.
۶. مناطق شمالى تالش در ایران (لیسار، جوکندان، حویق، لوندویل، آستارا و...): در موسیقى این مناطق فرم آوازى (تالشى) تقریباً از بین رفته است ولى ترانه‏هاى متنوع و »پرده«هاى نى تالشى هنوز وجود دارند.
۷. تالش شمالى (لنکران و...): در این مناطق سازهاى تالشى منسوخ شده‏اند و تقریباً تنها مجموعه‏ى قابل اعتماد، همخوانى‏هاى بکر و کم‏نظیر زنان تالشى‏ست.

دیدگاه‌ها و نظرات

کالاهای مشابه